Behörighet saknas.

Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

En todellakaan maksa.

Användarens profilbild

Tebbis
23. januari 2017 klockan 12.37.06

Autoilu on jo nyt naurettavan kallista. Alle keskipalkan saavan on pakko ajaa sellaisella kulkuneuvolla kun sattuu saamaan, uutta ei voi ostaa ilman elintason nostoa. Polttoaineiden, autoilun verotusta on radikaalisti laskettava kauttaaltaan, muuten jää makaroonit kauppaan. Ministeri toisensa jälkeen manaa ostovoiman perään ja kuitenkin tehdään tälläisiä suunnitelmia jotka sitä entisestään laskee. Liikkuminen autolla on suurimmalle osalle töissä käyviä pakollimen asia ja Ministeri Bernerin malilla siitä tulee tuhansille lähes mahdotonta.
Samalla isketään tuhansille autoharrastajille, kuin ilkeyttään, harrastukselle stoppi. Jos vanhan auton maksut nousevat satoja euroja ja sitä käytetään ehkä kuukauden tai kaksi vuodessa, ei siinä ole enää mitään mieltä. Miksi ministeri Berner haluaa ehdoin tahdoin eriarvoistaa kaikki? Eikö elämän, työssäkäynnin ja harrastamisen mahdollisuus kuulukkaan kaikille?

Gör en anmälan |