Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Eläkeläinen autoilija
@MAIBBI
23. januari 2017 klockan 12.45.46
Nyt kun eläkeläiset on laitettu leipäjonoon, tuskin monella on enää varaa pitää autoa. Mutta entäs sitten liikkumisrajoitteiset invaliidit?
Auto on meille se henkireikä, millä voi liikkua. Kalliiksi tulee, jos vielä on diisseliauto, on jo nykyisin tosi kallista. On auto-diisseli-käyttö ja polttoainevero.
Eikö millään ole enää mitään rajaa. Tuskin se rikkaita hetkauttaa ja päättäjiä, valtiohan heidän matkansa kustantaa.
En hyväksy moisia maksuja. Tietullit vielä menisi mutta ei tämä suunnitelma.