Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Kuinkas periferiassa asuvat ihmiset?
Teimo
23. januari 2017 klockan 12.50.56
En todellakaan hyväksy tätä ajatusta laisinkaan. Ajan vuodessa n. 40 000km ja siitä lähes kaikki on työmatka-ajoa. Minulla on jo pieni vähäpäästöinen auto. Suurin osa ajostani tapahtuu yksityisteillä ja useita kilometrejä siitä kokonaan omalla kustannuksellani kunnossapitämälläni tiellä. Erittäin harvoin päädyn minnekään valtion tielle. Ei ole todellakaan reilua, että minun ja monen muun vastaavassa asemassa olevan täytyy maksaa siitä, että ajan OMALLA tielläni ja yksityisteillä joiden osakaana olen ja jo maksan niiden ylläpidosta. Miten ajoaikaan tai seurantaan(joka on sitten ihan oma matopurkkinsa, jota vastustan ihan periaatteellisista syistä) erittelee valtiontien ja yksityistien välillä - Aivan, se on käytännössä täysin mahdotonta.
Ajatin viime vuonna useilla tuhansilla euroilla soraa omalle tielleni ja maksoin kovat tienhoitomaksut ja nyt pitäisi vielä sen päälle maksaa valtion kyttäämisen mukaan? Ainoa, joka tällaisesta hyötyy on kaupungissa asuva, joka ei sitä autoa muutenkaan tarvitsisi kun on julkinen liikenne. Täällä metsässä ei ole julkista liikennettä - Se tapettiin pois 90-luvun alussa. Maksaako valtio minulle korvauksen maksetuista tienhoitomaksuista?
Eihän tällaisia ajatuksia voi keitellä päässään kuin elämästä vieraantunut norsunluutornistaan alas katseleva ihmisen irvikuva.