Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

käytön mukainen maksuvalmius

Användarens profilbild

autosta luopuva
23. januari 2017 klockan 13.15.55

"Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. "

En näe kyseisten visioiden palveluoperaattorien toimivan kansantaloutta hyödyttävällä tavalla.
Ajatus ei mielestäni muutenkaan kuulu viranomaistoimien ja hallinnon käytäntöihin valtiollisella tasolla edes keskustella
liiketoiminnallisten mallien edistämisestä veroluonteisten maksujen kautta.

Mielestäni viranomaisten tehtävä on olla neutraali kansalaisten etujen edistäjiä ja näiden on edistää kansallisia elinoloja
ja niiden säilymistä.

"Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen."

En kannata kyseisiä näkemyksiä.

Pidän erinomaisen tasapuolisena nykyisen polttoaineveron käyttöä liikenneverkon maksujen keräyksessä
- tasapuolinen, enemmän kulutusta enemmän veroa, yksinkertainen ja huokea kerättävä, säädeltävissä paikkakuntakohtaisesti

Kyseisen veron tuotot sen sijaan tulisi kohdentaa oikeasti tieverkon ylläpitoon.
Nykyisin autoilijoiden maksama polttoainevero n. 8 Mrd € josta tieverkkoon palautuu n. 1.5 - 2 Mrd €.

Tällä hetkellä polttoaineveroa peritään mielestäni neljä kertaa liian paljon verrattuna siihen mitä
mikä on tieverkon ylläpito nykyisin.
Tällä perusteella polttoaineveroa voi kyllä alentaa.

Mielestäni valtionhallinnossa on verokäytäntöjen kohdistamisen ongelma, joka on ensisijaisesti korjattava.



Gör en anmälan |