Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Ministeri Berner
@karile
23. januari 2017 klockan 13.24.26
Tämä uusin ministeri Bernerin hapatuspuhe autoilun verotuksesta, seurannasta ja hoitoyhtiöistä on naurettavaa huijausta! Niin tai näin niin aina kansalainen maksaa ja tässä tapauksessa noin kolmanneksen enemmän vuodessa veroa kuin nykyisellään. Pidetäänkö Suomen kansaa tyhmänä vai onko niin että me sallimme tämän kaiken?
Toivottavasti tämä vierailevan ministerin harhalaukaus kuolee ennen kuin maalin saavuttaa. Kuinka paljon hallaa voidaan ministeritasolla Suomelle tehdä niin että se sallitaan näin? Ministerille tämä on ilmeisesti samantekevää koska hän varmasti itse olisii tilanteiden mukaan Sveitsin TAI Suomen kansalainen.