Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Näkökulma uudistuksen alueelliseen epätasa-arvoon
Tapio J.
23. januari 2017 klockan 13.31.55
Toteutuessaan uudistus aiheuttaisi alueellista epätasa-arvoa. Kaupungeissa ja taajamissa asuvat - jotka eivät käytännössä lyhyiden matkojen vuoksi edes tarvitse autoja - hyötyvät uudistuksesta maalla asuvien ihmisten kustannuksella. On huomionarvoista, että samanaikaisesti vähentyvät palvelut maaseudulla ja maaseutukunnissa ovat omiaan lisäämään työmatka- ja asiointimatkoja kaupunkikeskuksiin. On otettava huomioon Suomen maantieteellinen erityisluonne eurooppalaisessa yhteisössä: Olemme pitkien etäisyyksien maa. Maamme toiminta ja talous perustuu perustavanlaatuisesti elinvoimaiseen maaseutuun maakunnissa. Mikäli maalla asumisesta tehdään entistä vaikeampaa, laskee se elintaso, jota menneet polvet ovat vuosikymmeniä rakentaneet, huomattavasti. Ajatellaanpa perhettä, jonka kaikki neljä jäsentä käyvät kukin taajamassa omalla autoillaan töissä ja opiskelemassa. Tuolloin tämä perhe joutuisi maksamaan huomattavasti kaupunkilaisvastinettansa enemmän pelkästään liikkumisesta. Neljä autoa, joilla kullakin ajetaan 100 kilometriä päivässä: kuukauden palkka kuluisi jo pelkästään liikkumiseen.
Toisekseen ne, jotka ajavat vanhoilla autoilla ennen uudistusta, ajavat niillä vähävaraisuutensa tähden. Mikäli heillä olisi sijoittaa uuteen autoverottomaan autoon uudistuksen jälkeen, miksi he eivät olisi jo ennen uudistusta ostaneet vähän käytettyä ja ajettua ajoneuvoa? Totuus uudistuksen takana on se, että ne, joilla on varaa, hyötyvät uudistuksesta halventuneina autonhankkimiskustannuksina. Ne, joilla on vähän varaa, tulevat edelleenkin ajamaan vanhoilla autoillaan lisääntyneiden liikkumiskustannusten lisärasittamina. Epätasa-arvo suomalaisessa yhteiskunnassa on kitkettävä pois. Liikenneuudistus ei todellakaan edesauta tätä asiaa.