Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Käytönmukainen maksu on jo käytössä.
@Teknikko
23. januari 2017 klockan 14.25.37
"Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?"
Olen nykyissä muodossa, eli polttoaineen hinnassa. Käytön mukaan tapahtuvaan laskutukseen ei tarvita yhtiötä, eikä km. seurantaa.
Kaikenlisäksi näitä "mustia laatikoita" olisi todella helpp huijata. Johdot irti obd liittimestä, niin ei se gsm seuranta toimi ilman virtaa. Valtio menettäisi entistä enemmän rahaa, kun joka toisesta autosta olisi seurantalaitteet revitty irti.
Bensamittaria on vaikeempi huijata, mutta auto on helppo fiksata sellaiseen kuntoon, ettei siinä mitkään sim-boksit toimi.