Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Miksi pitää aina yrittää keksiä pyörä uudelleen??
Huolestunut kansalainen
23. januari 2017 klockan 14.36.29
Kannattaako aina yrittää keksiä uusia (hulluja) ideoita tievelkojen/hankkeiden rahoittamiseksi?
Miksi ei oteta mallia muista maista, joissa painitaan samojen ongelmien kanssa?
Esimerkiksi Norjassa uusia tiehankkeita rahoitetaan tietulleilla, jolloin maksut kohdistuvat suoraan tienkäyttäjille, ja mikä parasta, myös ulkomaalaisille.
Suomalaiset siis rahoittavat myös osaltaan Norjalaisten tieverkon uudistamista! Nerokasta!
Nykyisen esityksen mukaan kärsijän rooliin jäävät jälleen kerran pienituloiset. Käytetyn auton ostaja (varsinkaan sen tonnin-parin) ei maksa tuota laskelmissa mainittua "laskennallista autoveroa".
Tuon "laskennallisen autoveron" kun ottaa pois, huomataankin yllättäen että pahimmissa tapauksissa kulut nousevat jopa pari tonnia vuodessa! Ei järjen häivää..
Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy..
Autoveron poistaminen, kaikilta autoilta (myös käytettynä maahantuotavat), olisi sinällään tarpeellinen veto, jos OIKEASTI halutaan uudistaa Suomen autokantaa. Kohdistamalla autoveron poisto vain uusiin Suomesta ostettaviin autoihin, hyötyjiksi jäisi taas vain ne joilla on varaa se uusi auto ostaa. Jos ei ole nyt 10 000 euroa ylimääräistä, tuskin sitä on ihan huomennakaan..
Pitkällä juoksulla vaikutus tietysti yltäisi pienituloisillekin (lapsiperheet, yh-vanhemmat, eläkeläiset, opiskelijat ym.), mutta miksi pitäisi aina olla kärsijän roolissa?
Nyt se järki käteen siellä Liikenne ja viestintäministeriössä! Haloo, onko valoo?