Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Yhtiöittäminen

Användarens profilbild

Autoilija
23. januari 2017 klockan 14.52.08

Olen samaa mieltä pääosin kuten suurinosa kansasta on. Yhtiöittäminen ei hyvä ajatus, tulevaisuus siinä mallissa enemmän kuin pelottava. Etenkin jos yhtiölle annetaan vakuus että se ei voi tuottaa tappiota, tarkoittaa verojen kautta lisää rahaa, tai sitten suorien kustannusten nousu autoilussa. Vakuus annetaan nyt jotta ylipäänsä yhtiötä aletaan perustamaan.

Tuo lupaus tappaa monta muuta vaihtoehtoa. MIkäli havaitaan että jokin rata voisi olla hyvä rakentaa, niin silloin yhtiö saa kompenstaatiota oman väylänsä kannattavuuden heikkenemisestä. Tässä ei mitään järkeä. Hyvä hanke voidaan jättää tekemättä, koska kokonaisukustannukset nousevat liian suuriksi, kun kompensoidaan LiVe Oy:n laskemia tappioita.

LIsäksi mehän maksamme koko ajan auton käytön mukaan. Polttoaineet pääosassa. Auton hankinnassa noudatetaan nykyisin periaatetta että mitä vähemmän päästöjä, sitä vähemmän veroja. En ymmärrä miten asiat voisi tästä enemmän ohjata siihen että ostettaisiin vähemmän kuluttavia ajoneuvoja tai miten enemmän voitaisiin maksaa käytöstä. Polttoaineen hinnassa pääosa on veroa.

Päinvastoin luulen että autoveron poisto laskee hankinta kynnystä ostaa enemmän kuluttava auto, etenkin niillä joilla on siihen varaa. Tai ne jotka ajavat vähän niin ajavat sitten "kunnon" autolla. Jos 50% suuripäästöisissä autoissa on veroa, ja se poistetaan kokonaan, niin alkaa varmasti ilmestymään enemmän urheilu yms. autoja, joilla ajetaan vain vähän.

Oma tilanteeni yrittäjänä on että on pakko välillä ajaa autoa. Ja ajan siis omalla, en työsuhde autolla. Jo nyt heti lainojen jälkeen suurin meno erä on autoilu. Ei tähän enää lisää, kiitos.

Mietitään mieluummin innovatiivisia keinoja miten väylien rakentamiseen ja kunnossapitoon menee vähemmän rahaa. Itselläni on siihen yksi patentoitu keino. Puhutaan marginaaleista, mutta monesta purosta tulee iso joki. Ylimääräinen rahan hukkaan heitto on täysin turhaa ja typerää. Huonontaa meidän kilpailukykyä kansainvälisesti, kun rahaa menee tieojaan, tai sinne Kankkulan kaivoon.

Gör en anmälan |