Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Ruohonjuuritason ongelmia

Användarens profilbild

Ageosi
23. januari 2017 klockan 16.24.03

Uudistuksen suurin pulma on siirtymävaiheen kustannusten maksattaminen nykyisillä autoilijoilla.

Merkittävä alennus ajoneuvoveroon kompensoituisi noin kaksi kertaa suuremmalla tiemaksulla, joka on käytännössä täysin uusi vero. Aluksi tarjolla oleva aikaperusteinen käyttömaksu on epäselvä ja oletettavasti epäkäytännöllinen. Autoilla yleensä ajetaan joko vähän tai paljon mutta silti läpi vuoden, jolloin esimerkiksi esitetty kuukausimaksu olisi valtaosalle täysin turhanpäiväinen vaihtoehto. Vuosiperusteinen maksu puolestaan on jo nyt olemassa (väliaikaisen) ajoneuvoveron muodossa.

Varsinaiseen käyttöön perustuva kilometrimalli sisältäisi seurantavelvoitteen, joka jo tietosuojanäkökulmasta on ongelmallinen. Se ei myöskään olisi aluksi edes vaihtoehto ja se voitaisiin joka tapauksessa korvata jo nykyisinkin yksinkertaisesti korottamalla polttoaineen hintaa.

Merkittävin muutos autoilijalle olisi autoveron poistuminen, joka kuitenkin mallin muiden muutosten myötä tulisi pitkässä juoksussa maksamaan autoilijalle enemmän kuin ostovaiheessa hetkellisesti saatu säästö. Mikäli jo maksettuja autoveroja ei millään tavoin kompensoida, köyhtyy jokainen nykyinen auton omistaja välittömästi. Mikäli ei aja autoaan paaliin saakka, köyhtyminen realisoituu viimeistään siinä vaiheessa, kun tarjoaa nykyistä autoaan vaihdossa uuteen.

Mikäli autovero halutaan poistaa esimerkiksi 2018, tulisi sekä uusien maksujen että alennusten kohdistua ainoastaan niihin henkilöihin, jotka ajavat vuonna 2018 tai sen jälkeen rekisteröityä autoa. Näin siirtymä voisi tapahtua hallitusti ajan kanssa autojen nykyistä käyttöikää seuraten.

Gör en anmälan |