Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Maksu kayton mukaan

Användarens profilbild

Liikenneverkosto ja liikenne
23. januari 2017 klockan 16.29.44

Maksu kayton mukaan on ihan hyva periaate. Kayton mukaan tarkoittaa ajettuja kilometreja, ei aikaa. Aikaperustaisesti meilla on jo ajoneuvovero.
Koska maksun pitaa olla oikeudenmukainen tulisi sen olla tasapuolinen kaikille auton kayttajille, ts. maksu polttoaineveron kautta Silloin meilla on selva ohjaus pienempikulutuksiseen kalustoon ja vahaisempiin ajosuoritteisiin. Lisaksi suurimpana etuna on ettei lisalaitteita tarvita eika myoskaan lisaa hallinnollisia valikasia ja lisakuluja.
Polttoaineverotuksen kaytto ei mitenkaan esta uusia liikennepalveluja (MaaS tai Uber-tyyppiset ratkaisut) silla naiden palvelujen tulee olla lisaarvoa tuottavia.
Jos pelataan ulkomaisten ajoneuvojen kayttavan (kotiaastaan peraisin olevaa) halvempaa polttoainetta voidaan maarata polttoainetankeissa olevat enimmaismaarat auton saapuessa maahan.

Gör en anmälan |