Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Ei liikenneverkon yhtiöittämiselle/ myöhemmin yksityistämiselle
Ei yhtiöittämiselle
23. januari 2017 klockan 16.31.31
Liikenneverkkoja ei tule yhtiöittää. Yhtiöittämisen tarkoitus on pedata liikenneverkko myöhemmin yksityistettäväksi ja myytäväksi. Tämän jälkeen vain taivas on rajana käyttömaksujen suuruudelle. Jos käyttömaksuja ruvetaan keräämään niin ennemmin tai myöhemmin maksetaan valtion teistä ja yksityisistä teistä käyttömaksuja. Ainut tapa oikeidenmukaiseen laskuttamiseen käytön mukaan vaatii kansalaisten liikkumisen massavalvontaa ja tätä ei tule missään nimessä toteuttaa. Aluksi maksu käytön mukaan olisi vapaaehtoinen, mutta myöhemmin käyttöön perustuva maksu muutettaisiin huomattavasti halvemmaksi ja näin ollen ainakin pieni ja keskituloiset pakotettaisiin seurantaan käytännössä.
Jos todella liikenneverkon korjaukseen ym tarvitaan lisää rahaa niin se voidaan korvamerkitä ja esim polttoaineen hintaan voidaan lisätä 5-10 senttiä/ litra. Näin ollen verotuskin menee päästöjen mukaan, koska saastuttavat autot vievät enemmän polttoainetta ja se kuka kuluttaa eniten tiestöä maksaa suhteessa enemmän. Sähköautoja on todella pieni osa autokannasta ja näille voidaan aivan hyvin laittaa ajoneuvovero niinkuin muillekin autoille. Tulevaisuudessa jos sähköautot yleistyvät niitä voidaan verottaa esim katsastuksen yhteydessä ajettujen kilometrien perusteella.
Autoveron poisto on hyvä idea, joka varmasti vauhdittaisi jonkin verran suomen autokannan uusiutumista. Tosin on otettava huomioon, että suurimmalla osalla ei ole varaa ostaa uutta autoa edes veron poistuessa. Tässä ehdotetussa mallissa vanhalla autolla ajavat tulisivat maksumieheksi täysin hatusta vedettyjen perustelujen vuoksi. Koskaan kukaan ei ole esittänyt faktoja miten paljon uuden auton valmistus tuottaa päästöjä verrattuna siihen,että vanhat autot ajettaisiin "loppuun". Puhumattakaan siitä että sähköautojen todelliset päästöt ovat kaukana nollasta. Pitäähän se sähkökin tuottaa jolloin syntyy päästöjä.
Turhaa vouhkaamista liikenteen digitalisoitumisesta ennenaikaisesti. Maaseudulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun auton omistaminen. Täälä ei tarvita palvelupaketteja kun julkista liikennettä ei käytännössä ole. Ne jotka haluavat vapaaehtoisesti ottaa seurantaboksin autoon ja palvelupaketteja niin suotakoon se heille. Ei kuitenkaan voida väittää,että seurantaboksin ottaminen olisi vapaaehtoista jos se on huomattavasti halvempi kun aikaan perustuva maksu. Monet pienituloiset ovat nyt jo tiukilla autoilun kulujen kanssa ja ainut vaihtoehto on omistaa vanha auto jota korjataan itse.
Pähkinänkuoressa siis: Autovero pois ja bensiinin hinnan maltillinen korotus ja tiestön hoitoon korvamerkitään rahat. Ei ole tarvetta uusille monimutkaisille systeemeille jotka nostavat kohtuuttomasti autoilun kustannuksia. Ja missään nimessä ei voida hyväksyä,että suomen kansan kertaalleen maksama tieverkko ensin yhtiöitetään ja sitten yksityistetään.