Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Rahoituksen ratkaiseminen
Esa
23. januari 2017 klockan 17.10.59
Ainoa mieleeni tuleva toimiva malli on sellainen, jossa muutoksia tehdään hillitysti ja avoimesti usean vuoden aikana. Uuden mahdollisesti verottoman auton ostajaa ei saa kohdella eri lailla kuin niitä, jotka ajavat jo kertaalleen verotetulla autolla ja maksetut verot on joko hyvitettävä takaisin (varmasti vaikeaa valtion taloustilanteessa) tai ne huomioidaan täysimääräisesti käytön verotuksessa.
Om huomioitava, että valtion hallituksella on budjettivastuu. Siksi hallituksen on syytä löytää yksimielisyys teiden budjettirahoituksests ja käydä dialogi myös opposition kanssa jatkuvuuden löytämiseksi.
Liikenneverkkoyhtiö ei ratkaise rahan määrän kasvua, ellei verotusta kaikista puheista huolimatta nosteta. Ei pidä myöskään luulla, että liikenneverkkoyhtiö olisi poliittisten ambitioiden ja vaikuttamisen ulkopuolella.
Nopea tapa varmistaa rahoitus on siis hallituksen budjettipäätös ja mahdollisesti polttoaineveron nosto. Ellei hallitus pääse näistä sopuun, ei se pääse yhtiömallistakaan.
Haluan myös painottaa kansalaisten omaisuudensuojaa, joka on jo nyt saanut kolhun, sekä sen ajatuksen täydellistä mahdottomuutta, että kertaalleen päästöpohjaisesti autoverotettuja ajoneuvoja alettaisiin verottaa toiseen kertaan!