Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Käytönmukaan maksaminen.
asdf1234
23. januari 2017 klockan 17.35.17
Olen valmis maksamaan teiden käytöstä käyttöperusteisesti, mikäli se tehdään suoraan verotuksena.
En ole valmis maksamaan ehdotetussa järjesteslmässä jossa perustenaan Berner & Co. Suomalaisilta Välistäveto Oy. Yhtiö malli vaan luo lisää turhia suita ruokittavaksi, kustannukset käyttäjälle kasvavat. Nyt toppuutellaan että kun yhtiönosakkeet on eduskunnan päätöksestä riippuvaisia niin ei voi käydä huonosti.
Eipä.. joku sijoitusyhtiö taho tarjoaa poliitikoille/puoluieille jotain pöydänlalta diiliä ja niin meni sekin firma ulkomaiseen omistukseen.
Ihan turhaa lässytystä että raha ei riitä. Autovero, ajoneuvovero, polttoainevero ja niihin alvit ynnä muut keräävät 3-4 kertaisen määrän autonkäytöstä suoraan johtuvia maksuja siihen nähden mitä näistä maksuista maksetaan liikenneverkkoon.
On väärin että autolija jo nyt maksaa n+1 muun palvelun kustannukset ja kehtaatte vielä ruveta lätisemään ettei ole riittävästi tuloja tien ylläpitoon.