Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Kerrankin järkevä ehdotus
Trumpko
23. januari 2017 klockan 17.41.51
Nykyisin suurin osa autoilun veroista menee aivan muuhun kuin liikenteeseen, esim. vanhusten vaippoihin tai vaikka puoluetukeen -kuka tietää mihin. Sen sijaan kaikki liikenteen maksut pitäisi käyttää liikenteeseen ja muut menot otettava tuloveroina. Nykyisin esim. itärajalla asuva ei maksa bensaveroa venäjällä tankatessa ja virolainen ajelee ilmaiseksi teillämme. Onko oikein? Kaikki maksamaan siitä mitä saadaan eli tienkäyttömaksut ja mieluiten kilometriseurannalla, jotta myös satunnaisesti ajavalle järkeä maksaa. Onhan autoissa nytkin rekisterit, joten tiedän, jos naapuri ajelee jossain, mikäli vain haluan seurata häntä. Bensasta otettavat "verot" kohdennettava tuulitukeen ym. ilmastotekoihin, jos aivan pakko niitä tukea. Parhaiten kaikki onnistuu Bernerin mallilla, mutta poliitikot paniikissa, koska eivät halua menettää valtaa ja menettävät taas yhden hyvän kohteen olla tarpeellisia, mitä eivät ainakaan nykyään ole.