Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
En voi hyväksyä kansallisomaisuudella rahastamista
Ei voi olla totta
23. januari 2017 klockan 19.45.33
On uskomatonta, että kansallisomaisuus voidaan asettaa rahastettavaksi. Ymmärrän kyllä, jos yksityinen raha toteuttaa tarpelliseksi katsomansa tie-, silta- tai ratahankkeen, ja että yhtiö kerää maksuilla investointinsa takaisin (amerikan malliin), silloinhan hinta määrää, ovatko käyttäjät valmiit maksamaan hyödystä, tällöin on aina vaihtoehtoinen maksuton reitti.
Se, että ryhdytään rahastamaan valtion omaisuudella on ennenkuulumatonta.
Bernerin esityksessä on paljon kohtia, joiden kustannuksia tiemaksuihin ei voi edes arvailla, niin raakile homma on, rahoituskulujen osuus, välistä vetäjien bisnesmiesten osuus (20...25 % ???) jne
On käsittämätönta, että ministeri on huolissaan autokauppaan jäävistä autoverollisista vaihtoautoista ja on valmis kompensoimaan näitä, mutta jättää huomioimatta, että yksityisillä ihmisillä on isoja autolainoja, joissa autoveron osuutta on jopa 5...8000 €, näistä ministeri ei ole kiinnostunut, päinvastoin on maksattamassa autoveroa toiseen kertaan.
Lisäksi EU-tukien menettämistä on valheellista käyttää perusteluna, jokainen voi katsoa ja todeta, ettei EU-tukia ole enää infrahankkeisiin edes tyrkyllä, tukien painopiste on siirtynyt muihin kehittämiskohteisiin.