Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Ehdottomasti en
Vantaanmies
23. januari 2017 klockan 19.57.32
Esitetty malli on totaalinen sekasotku, jossa vääristellyllä informaatiolla ja autoveron poistoa täkynä käyttäen puritään myymään todellinen troijan hevonen kansalaisille. Koko selvitys on ministeriön ja konsulttien ympäripyöreää selittelyä parhain päin. Aina kun joku kertoo, että tälle ei ole vaihtoehtoja, hälytyskellojen kannattaa soida. Maksut ja verot voidaan kerätä yksinkertaisesti ja tehokkaasti, voin tehdä viikossa paremman selvityksen kuin tuo tekele, joka oli joko epätoivoinen sumutusyritys tai vielä huolestuttavampaa, työryhmä todellakin uskoo tekeleeseensä.