Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Vihdoinkin autovero pois

Användarens profilbild

Gary Cooper
23. januari 2017 klockan 20.22.18

Rohkea ehdotus joka viimeinkin romuttaisi autoveron, jota käytännössä olemme maksaneet niin kauan kuin autoja on Suomessa myyty. ALV (24%) jää joka tapauksessa jäljelle joten kyllä verottaja autokaupasta osansa ottaa. Jokainen autoilija on maksanut autoveroa autossaan olipa auto käytetty tai uusi. Pitkällä aikavälillä autoilija on voittaja, väliraha uuteen pienenee ja koko Euroopan autovalikoima avautuu kuluttajalle. Kilpailu pitää huolen siitä, että suomalaisetkin ajavat halvemmilla autoilla. Jos joku on juuri ostanut auton, sen arvo toki alenee mutta käyttöarvo säilyy ja kun tulee vaihdon aika onnistuu se pienemmällä välirahalla.

Käytön mukaan porrastettava tienkäyttömaksu on reilu, se joka käyttää teitä eniten myös maksaa enemmän kuin autoaan kauppakassina käyttävä. Ehkä päästöjen porrastus tulisi olla vieläkin jyrkempi, uusi malli ei kannusta pienipäästöisten kalliiden hybridien tai sähköautojen käyttöön.

Gör en anmälan |