Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Tienkäyttömaksu
Jari
23. januari 2017 klockan 20.55.27
Mielestäni seuraava menettely olisi paras:
1. Autovero poistuisi kuten LVM esityksessä
2. Tienkäyttömaksu uusille autoille
3. Aiemmin ostettu auto säästyy tienkäyttömaksusta kuuden vuoden ajalta seuraavasti:
-2016 ostettu säästyy tienkäyttömaksusta täydet kuusi vuotta
-2015 ostettu säästyy tienkäyttömaksusta viisi vuotta
- jne kunnes auto on yli kuusi vuotta jolloin tienkäyttömaksut alkavat
4. Käytetyille autoille muodostuisi siis kuudeksi vuodeksi kaksihintajärjestelmä eli ne jotka maksavat tienkäyttömaksua ja ne jotka siltä rajatuksi ajaksi säästyvät ja näin ollen korkeamman autoveron maksaneet eivät siitä kärsisi kohtuuttomasti ja tulisi selkeä insentiivi uusia vanhoja korkeapäästöisiä ja turvattomia autoja