Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Autovero pois
Autot ruostuu alle
23. januari 2017 klockan 21.19.43
Olen liikenneministerin kanssa samaa mieltä, että autoilun verotuksessa on syytä siirtyä käytön verotukseen. Autovero itsessään jarruttaa voimakkaasti parempien autojen hankkimista.
Paljon kommentoidaan autoveron poistamisen suosivan rikkaita. Tämä on enemmänkin jonkinlainen kateuden ilmentymä. Mielestäni minun ei tarvitse millään lailla hyötyä naapurieni autohankinnoista, päin vastoin olisin iloinen heidän puolestaan, jos hankkivat uuden paremman auton. Kaikki hyötyvät pitkän päälle autoveron poistamisesta, myös pienituloiset!
Tiestössämme on monen tasoisia, sekä rakentamis- että ylläpitokustannuksiltaan varsin erilaisia teitä. Jos pystyttäisiin luokittelemaan paikannuslaitteilla ajoneuvon kulkeman reitin tiet, ja laskuttamaan pikkuteistä vähemmän kuin moottoriteistä tai vastaavasti, tämä ei autioittaisi syrjäkyliä. Paikannuslaite voitaisiin ohjelmoida seuraamaan ja tilastoimaan päivän ajot tien tasoluokituksen mukaan, ja lähettämään esim kerran vrk:ssa raportti liikenneviranomaisille. (Ei siis kuljettuja reittejä, vaan esim. Pikkuteitä 40km, moottoriteitä 100km). Näin ei seurattaisi koko ajan auton liikkeitä, minkä on pelätty vaarantavan yksityisyyden suojaa.
Ulkomaalaisia raskaampia ajoneuvoja kannattaisi myös laskuttaa Suomen teiden käytöstä.
Nopeasti vain päätöksiä ja informaatiota kansalle, niin voidaan alkaa suunnitella auton vaihtoa. Ruostepaikat ovat kohta vain muistoja menneisyydestä!