Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Koko ajan olen käytönmukaan ajamisesta maksanut

Användarens profilbild

@otakantaa
23. januari 2017 klockan 21.59.30

Toki olen maksanut veroa myös auton omistamisesta, mutta suurin osa autoilun kustannuksista on syntynyt taaksejääneitten n.1500000km osalta nimen omaan käytön mukaan. Ja vieläpä päästökertoimella, mitä enemmän auto on matkalla polttoainetta kuluttanut, sitä enemmän olen veroa maksanut.
Ja se on, vaikkakin suomessa kohtuuttoman kallis, tasapuolinen ja oikeudenmukainen tapa rahastaa.
En tarvitse mitään muutosta tähän maksutapaan.
Vinjetti voitaisiin kopioida ruotsista, saksasta, itävallasta tms jolloin saataisiin ulkomaanliikenne osallistumaan liikenteen kuluihin. Ajoneuvoverolaskun mukana voisi tulla tarra tuulilasiin merkiksi maksusta ja saman merkin voisi ostaa päivä - viikko - vuosi maksulla kukin maahan saapuva ulkomainen tienkäyttäjä, hinnat voi porrastaa ajoneuvoluokan, kokonaismassan, päästöjen tai minkätahansa mitattavissa olevan suureen mukaan.
Ei tarvita reformeja, ei yhtiöittämisiä, ei mitään turhia kalliita muutoksia, vaan yksinkertaisen ja hyväksihavaitun järjestelmän käyttöönotto.

Gör en anmälan |