Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Innovoiva uudistus
Nina V
24. januari 2017 klockan 0.10.45
Tarpeellinen, tervetullut ja innovoiva uudistus joka modernisoisi koko liikennejärjestelmäämme! Hyvä Anne!
Pontikkapää
24. januari 2017 klockan 1.47.17
Minusta olisi erittäin positiivista (lue=älyä osoittavaa) jos nämä esityksen "komppaajat" kertoisivat mitä nämä modernisoinnit, kustannusten vähennnykset ja mitä nämä mainitut liikennejärjestelmän moderdisoinnit ja digitaaliset palvelut olisivat todellisuudessa?
Mikä olisi se "palveluoperaattoreiden" rooli, jotka ostaisivat tukkuhinnoilla LIVE Oy:ltä paketteja ja myisivät ne kansalaisille?
Miten se vähentäisi autoilun kustannuksia autoilijalle?
Minulla on navigaattori, siinäkin on TMC palvelu (toimii *askasti), mutta sillä voisi saada ruuhka-tiedot yms.
Hei! Mutta minullahan on jo here-maps ja google-maps älykännyssäni ja niissä nuo toimivat jo!
Tai minä voin näpytellä kännykkääni liikenneviraston "liikennetilanne"-palvelun (sen toimiessa) näkymään ja jatkaa sillä urkkimattomalla navigaattorillani ajamista (km-kirjanpito kuitenkin), ilman sitä, että kukaan saa reittiäni tietoon tarkasti edes sitä kännykkää seuraamalla.
Mitähän muuta "tele-operaattoreiden" sekaantumiseen liittyviä palveluita mahtaisin tarvita? Tai muiden "palvelu"-operaattoreiden?
LIVE Oy:n pakollinen navigaattori, joka kirjaa reittini ja veloittaa minua sen mukaan, sisältäen liikennetilanne-palvelun, joka toimii yhtä hienosti kuin VR, Länsi-metro ja Caruna!
Ei kiitos! Sillä tämä suunnitelma on rektumista siksi, että sitä ovat rustanneet henkilöt, joilla ei ole mitään ammattitaitoa asiassa lopultakaan ennustamaan tulevaisuutta ja teknologiaa!
Ainoa digitaalinen "palvelu" mistä olisin voinut kiinnostua voimakkaasti, olisi nykyisen autoilun hintainen teleportaatio! Se säästäisi käsittämättömästi kansantalouden rahaa ja aikaa, puhumattakaan siitä juontuvasta tuottavuuden tehostumisesta!
Viettäisin itsekkin aikaa tienpäällä useita satoja tunteja vähemmän vuodessa....
Ps. perustettiinko Nokia matkapuhelimet, Rovio, Benefon, UPM, Microsoft yms. jonkun ministerin tai ministeriön aloitteesta ja heidän jatkuvassa ohjauksessaan, vai syntyivätkö ne tarpeesta ja jonkun ihmisen(ten) innovaatiosta?