Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Epätasa-arvoistava ja kallis
Tyypi A
24. januari 2017 klockan 6.57.28
Ajamisen määrään perustuva liikenteen verottaminen voitaisiin helpoiten toteuttaa nostamalla polttoaineen verotusta. Ei tarvetta kalliille seurantalaitteelle ja ei ongelmaa yksityisyyden kanssa. Ongelma on tietysti se, miten toimia seurantalaiteyrityksen kanssa, jolle liikenneministeriön virkamiehet ovat jo luvanneet muhkean tilauksen.
En hyväksy itse hanketta sen vuoksi, että se epätasa-arvoistaa maalla asuvat ja paljon autoa käyttävät ja asettaa heidät maksumiehiksi. Mikäli kaikki tällaisella hankkeella kerättävä raha menisi liikenneväylien parantamiseen ja ylläpitoon olisi hanke hyväksyttävämpi kuin se, että hankkeesta saaduilla rahoilla täytetään valtion pohjatonta kassaa.