Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Taloudellinen auto muuttuu kalliiksi

Användarens profilbild

Pienautoilijan kulut nousuun
23. januari 2017 klockan 8.56.57

Hei,

Ajan pienellä, turvallisella ja taloudellisella autolla, alle 10tkm vuodessa, josta on kertaalleen autovero kokonaisuudessaan maksettu.

Tällä hetkellä maksut ovat autosta siedettävät, mutta uudistuksen myötä kulut nousisivat jopa kolmanneksen, mikä on mielestäni täysin kohtuutonta, koska mitään takeita ei ole, että viedyille rahoille saa yhtään mitään vastinetta, on myöskin kohtuutonta, että tätä uudistusta markkinoidaan teiden kunnossapidolla, koska autoilusta maksetaan jo leijonanosa veroa, jonka luulisi menevän teiden kunnossapitoon. Kuppausta sanon minä.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 9.38.35

Vähän pienipäästöisellä autolla ajavien kustannukset ovat todennäköisesti pienemmät ajettuihin kilometreihin pohjautuvassa maksussa kuin kiinteässä aikaan perustuvassa maksussa.

Liikenne on valtiolle merkittävä tulonlähde. Tieliikenteestä peritään tällä hetkellä enemmän veroja kuin mitä tienpito aiheuttaa valtiolle menoja. Verotuloja ei kuitenkaan ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Yhtiömallin etuna olisi, että yhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Vallila interior uber alles
23. januari 2017 klockan 10.17.02

@Hanna_LVM skrivet av:

Vähän pienipäästöisellä autolla ajavien kustannukset ovat todennäköisesti pienemmät ajettuihin kilometreihin pohjautuvassa maksussa kuin kiinteässä aikaan perustuvassa maksussa.

Liikenne on valtiolle merkittävä tulonlähde. Tieliikenteestä peritään tällä hetkellä enemmän veroja kuin mitä tienpito aiheuttaa valtiolle menoja. Verotuloja ei kuitenkaan ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Yhtiömallin etuna olisi, että yhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.

Millä katetaan 6,5 miljardin alijäämä valtiontaloudessa, jonka tämä uusjako aiheuttaa? Verotustahan ei mainospuheiden mukaan olla kiristämässä!? Jos edes valtionvarainministeri ei pysty vastamaan tähän kysymykseen, miten tosissaan tämä pitäisi ottaa?

Gör en anmälan |
Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 10.49.58

Liikenneverkkoyhtiön perustamisen jälkeenkin osa liikenteen veroista säilyisi. Valtiontalouden kannalta uudistus olisi neutraali: valtiolta poistuisi menoja 1,6 mrd ja tuloja 1,6 mrd euroa.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

@Suhari
23. januari 2017 klockan 11.06.51

@Hanna_LVM skrivet av:

Liikenneverkkoyhtiön perustamisen jälkeenkin osa liikenteen veroista säilyisi. Valtiontalouden kannalta uudistus olisi neutraali: valtiolta poistuisi menoja 1,6 mrd ja tuloja 1,6 mrd euroa.

Kokonaisuutena se toki voisi ollakin näin, mutta se jako ei ole kuitenkaan kovin solidaarinen. Voittajia on varakkaat, joilla on varaa ostaa se uusi ja vähäpäästöinen auto. Ja jos joku voittaa niin joku muu häviää, se vahemmalla autolla ajava, jolla ei ole taloudellisia rahkeita ostaa uutta autoa. Rakennustöissä pitäisi ostaa uusi pakettiauto, mutta mistä verokorttimies siihen vetää rahat. Voisiko sitten auton hankinnan ja siihen kohdistuvat lainan kulut vähentää verotuksessa täysimääräisenä. Silloin päästäisiin samoille viivoille varakkaampien kanssa, paitsi että pelimerkkejä on silti aika olemattomasti. Eihän hekään itselleen autoa osta, vaan yritykselle, joka vähentää sen hankinta ja käyttömenot veron alaisesta voitosta.
Vaikka yrittäminen ei olekaan aina ruusuilla hyppimistä, niin punaniskainen duunari on vielä pahemmassa raossa. Yrittäjä ostaa ensin kaiken tarvitsemansa ja maksaa sen jälkeen verot siitä mitä jää. Verokortti duunari maksaa ensin verot ja ostaa sitten sillä mitä käteen jää.

Gör en anmälan |