Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Nykyinen polttoainevero on käytönmukaan
Kuski
23. januari 2017 klockan 9.00.00
Jo nyt maksetaan käytön mukaan bensaverossa 65 %. Jos nykyinen polttoainevero laitettaisiin tiestönylläpitoon, niin mitään ongelma ei olisi.
Jos uudet tiehankkeet laitettaisiin jäihin pariksivuodeksi, ja keskitytäisiin korjausvelan poistoon niilläkin rahoilla.
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 9.40.25
Valtion verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Yhtiömallin etuna olisi, että yhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
@Lefty79
23. januari 2017 klockan 9.55.55
Ja mikä estää samaista eduskuntaa myös ihan vaan päättämästä, että xx % liikenteestä kerättävistä rahoista käytetään liikenneverkon ylläpitoon? Siinä mallissa etuna olisi, ettei tarvittaisi mitään ylimääräisiä yhtiöitä, eikä muitakaan lisäkustannuksia.
@Suhari
23. januari 2017 klockan 10.15.41
Se taitaa silloin tarkoittaa sitä, että kun tällä nykyisellä verolla ei sitten kustannettaisi niitä sosiaalimenoja ym, niin veroa pitäisi sitten
kerätä siihen suuntaan lisää, vai mistä se sahoitusvaje sitten täytettäisiin.
Yhtiöittämällä on helpompi piilottaa rahavirtoja. Kuka niitä sitten valvoisi mihin kerätyt varat oikeasti menevät ja minkä suuruisina.
Yhtiöittäminen mahdollistaa yksityistämisen. Suunnitteleeko Berner ostavansa koko infran ja sitten laskuttaa siitä mitä ikinä teemmekin tai minne menemme? Ensin VR sitten tieverkko ja vesiliikenne.
EI uusia verojen keruu tapoja
23. januari 2017 klockan 10.53.34
Tälläinen yhden kohderyhmän valitseminen kaikkien sosiaali ym kuljen maksakasi on kohtuutonta ja samalla maksut kasvavat kohtuuttomiksi. Veroja ja maksuja tarvitaan, mutta verotuksen yksinkertaistamisella ja valtion pyrokratian purkamisella joka tasolla saadaan paljon tehokkaampi tuotto kerätylle veroprosentille. Mitä tälläinen tyhjänpäiväinen yhtiöittämisen selvityskin on vienyt verorahoja? Tätä on jo thety kahteen kertaan samaa asiaa vähän erinimellä. Tehokkuutta ja vastuuta meidän yhteisten rahojen käyttöön!
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 11.12.07
Yhtiöittäminen ei tarkoita yksityistämistä. Yksityistämistä ei ole hankkeessa käsitelty. Liikenneverkkoyhtiö olisi valtion ja maakuntien omistuksessa. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
MasaTku
23. januari 2017 klockan 11.37.25
@Hanna_LVM kirjoitti:
"Yhtiöittäminen ei tarkoita yksityistämistä. Yksityistämistä ei ole hankkeessa käsitelty. Liikenneverkkoyhtiö olisi valtion ja maakuntien omistuksessa. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen."
Tarkkoittanet että juuri tässä sunnuntaisessa esityksessä ei puhuttu yksityistämisestä???
Käsittänet myös sen että kun on yhtiö jolla on osakkeita niin perustamisen jälkeen noita osakkeita onkin helpompi myydä???
MasaTku
23. januari 2017 klockan 11.41.29
@Hanna_LVM kirjoitti:
"Valtion verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Yhtiömallin etuna olisi, että yhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen."
Halvempi ja helpompi tapa olisi se nykyisistä 8miljardista korvamerkitä aiempaa reilumpi osuus tiestön hoitoon kuin perusta sitä varten uusi orgamisaatio ja alkaa maksamaan sille palkkaa hommasta jota jo hoidetaan...
Uusi organisaatio ottaa aina välistä omat kulunsa ennen kuin se voi mitään palauttaa takaisin!
Oikeasti käytön mukaan.
23. januari 2017 klockan 17.44.35
Nythän tässä esityksessä puhutaan käytön mukaan maksamisesta, mutta ehdotetaan maksua kuukausi tai vuosi periaatteella. Sehän ei ole käytön mukaan maksamista. Oikeasti käytöstä maksetaan silloin kun auto on liikkeellä, ei silloin kun se seisoo parkissa.
Autoveron poistoa ainakaan tässä esitetyssä muodossa jos se korvataan veronluonteisella toisella maksulla joka vielä vuosien saatossa tulee autoveroa kalliimmaksi. Esimerkiksi, jos käytän autoja vaikka 40-50 vuotta niin näillä suunnitelluilla maksuilla tulee omistaminen paljon kalliimmaksi kuin kerran maksettavalla autoverolla ja vuotuisella omistamisverolla.
Mieluummin maksan vaikka enemmän polttoaineesta.
@JTN64
23. januari 2017 klockan 20.10.13
Polttoaineverolla ei voida verottaa sähköautoja, joiden määrä tulee lisääntymään vuosi vuodelta. Hallituksen visiossa, jotta ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa, on vuonna 2025 250.000 sähköautoa.
Polttoainevero on keskimäärin 1.000 euroa vuodessa ajosuoritteella 18 tkm/v. Jos 250.000 bensiiniautoa on korvattu sähköautoilla, jää vuodessa saamatta polttoaineverotuloja 250 miljoonaan euroa. Entäpä kun sähköautoja on tulevaisuudessa miljoona?
Autoilun verotuksessa on menossa suuri mullistus, jota ei tehdä muutaman vuoden tähtäimellä, vaan hallituksen on katsottava kauas, kauas tulevaisuuteen (->2040).
Voidaan jos halutaan
23. januari 2017 klockan 20.58.45
Latauspisteiltä ei käsittääkseni saa sähköä ilmaiseksi sen enempää kuin bensapumpuiltakaan?
Samanlainen käyttövoimamaksu myös latauspisteille. Tai sähköautoille sähkövero, samaan tapaan nykyinen dieselvero? Helppoa kuin hengittäminen.