Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Väylähanke uusi Caruna maaseudun ihmisten rahoilla?

Användarens profilbild

Maaseudun tulevaisuus
23. januari 2017 klockan 9.01.48

Hei vaan suomilandian asukkaat,

uusi väylähanke on tehty Helsingin näkökulmasta, jossa maaseudun ja selkosten asukkaat (=tienkäyttäjät) rahoittavat etelän liikenneväyliä ja teitä. Tähän asti tienpito maaseudulla on ollut luokatonta, autot menevät rikki johtuen tien heikosta kunnosta, kelirikosta tai polanteesta puhumattakaan. Nyt pitäisi vielä ostaa palveluna huonoa tienpitoa ja maksaa palveluoperaattoille.

Maaseudulla välimatkat ovat pitkiä ja auton käyttö on pakollista, koska ei ole julkista liikennettä. On täysin eri asia asua hyvien kulkuyhteyksin päässä, missä voi valita millä kulkuvälineellä matkustaa. Väylämaksut nostavat kuntien menoja
koulukuljetuksissa, ruokakuljetuksissa ym. kunnan tarvitsemissa palveluissa.

Yksityisyys on vaarassa seurantajärjestelmän käyttöön oton jälkeen.

Tietotekniikan haavoittovuus voi kaataa liikenteen, kuten vr:llä on tapahtunut useaan kertaan.

Palveluoperaattorit voivat nostaa kilometritaksojaan haluamallaan hinnoittelulla, hinta voi nousta päivittäin kymmenillä prosenteilla, kuten sähkönsiirtoyhtiö menetteli.

Johtopäätös on väylähankkeen ehdoton kumoaminen.



Gör en anmälan |
Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 9.47.47

Liikenneverkkoyhtiön päätarkoitus on parantaa valtion liikenneverkon kuntoa. Tähän päästään takaamalla liikenneverkon ylläpidolle ja kehittämiselle tarvittava rahoitus. Maksut eivät koskisi kuntien katuverkkoa, vaan yhtiö vastaisi ainoastaan maanteistä, joiden osuus koko Suomen tieverkosta on n. 17 %. Yhtiön toimintaa (esimerkiksi väylänpidon laatua) valvoisi viranomainen. Kansalaisten yksityisyydensuojasta huolehditaan. Paikannukseen perustuvaa järjestelmä otetaan käyttöön vain, jos yksityisyydensuoja pystytään turvaamaan. Peruslähtökohta on, että käyttäjä voi valita joko kiinteän tai myöhemmässä vaiheessa ajettuihin kilometreihin perustuvan maksun palveluoperaattoreiden tarjoamana. Kiinteä maksu ei edellytä ajoneuvon paikantamista. Asiakas voi ostaa tienkäyttöoikeuden aina myös suoraan liikenneverkkoyhtiöltä, ilman palveluoperaattoria.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Kaartinen
23. januari 2017 klockan 10.29.41

@Hanna_LVM skrivet av:

Liikenneverkkoyhtiön päätarkoitus on parantaa valtion liikenneverkon kuntoa. Tähän päästään takaamalla liikenneverkon ylläpidolle ja kehittämiselle tarvittava rahoitus. Maksut eivät koskisi kuntien katuverkkoa, vaan yhtiö vastaisi ainoastaan maanteistä, joiden osuus koko Suomen tieverkosta on n. 17 %. Yhtiön toimintaa (esimerkiksi väylänpidon laatua) valvoisi viranomainen. Kansalaisten yksityisyydensuojasta huolehditaan. Paikannukseen perustuvaa järjestelmä otetaan käyttöön vain, jos yksityisyydensuoja pystytään turvaamaan. Peruslähtökohta on, että käyttäjä voi valita joko kiinteän tai myöhemmässä vaiheessa ajettuihin kilometreihin perustuvan maksun palveluoperaattoreiden tarjoamana. Kiinteä maksu ei edellytä ajoneuvon paikantamista. Asiakas voi ostaa tienkäyttöoikeuden aina myös suoraan liikenneverkkoyhtiöltä, ilman palveluoperaattoria.

Tämän perusteella suurissa kaupungeissa asuvat joutuisivat maksajiksi kiinteällä maksulla. Paikannuksen avulla oikeuden mukaisuus tapahtuisi. Itse ajan ajoistani noin 90 % Kaupungissa ja loput 10 % valtion teillä. Kannattaa miettiä kaupunki asukkaan.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

maaseutu tyhjäksi
23. januari 2017 klockan 19.01.55

On tämä käsittämätöntä, että tämän selvityksen tekemisessä ei ole otettu mitenkään huomioon sitä, että maaseudulla on pakko ajaa autolla paikasta a paikkaan b. EI OLE YLEISIÄ KULKUNEUVOJA EIKÄ MITÄÄN MUUTA VAIHTOEHTOA. Pienyrittäjät, jotka tarvitsevat autoa työnsä tekoon kuten esim. minä, eivät voi valita vaan laitetaan pakkorakoon. Työttömyyttä lisää tulee ihan varmasti. Miten voidaan näin eriarvoistaa ihmisiä. Tieverkko mitä pitkin on pakko kulkea, eikä voi käyttää yleisiä kulkuneuvoja. TUNTUU SILTÄ ETTÄ IHMISIÄ ALIARVIOIDAAN NYT TOSI PAHASTI. Joudun ajamaan paljon yrittäjäntyöni takia ja jos pakotetaan ajoseurantaan ja sen mukaan maksuihin, jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin nykyiset. PISTÄN PILLIT PUSSIIN, TYÖ EI ENÄÄ KANNATA.

Gör en anmälan |