Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Tiemaksut
Mettäpöyröö
23. januari 2017 klockan 9.17.52
Ehdotus on täysin epäreilu niitä kohtaan jotka asuvat muualla kuin keskuksissa. Minä maksan jo nyt tiemaksua tienhoitokunnille joilta kunta perii maksua tienhoidosta! Täällä ei kulje julkiset joten omalla autolla on pakko kulkea. Jo tällä hetkellä kuukaudesta suurimman menoerän tekee työmatka eikä tämä uusi ehdostus helpota tätä asiaa päin vastoin.
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 9.56.30
Liikenneverkkoyhtiö vastaisi vain valtion maanteistä ja se perisi maksua vain maanteiden käytöstä, ei yksityisteiden. Maanteiden osuus Suomen tieverkosta on n. 17 %.
juutas
23. januari 2017 klockan 11.46.25
Miten ihmeessä aikaperusteisella maksulla eroteltaisi maanteiden ja muiden teiden ja katujen käyttö?
Paikannukseen perustuva järjestelmä on taas poissuljettu yksilönsuojan takia. Miten paikannusjärjestelmässä varmistettaisi, että veloitusperusteet ovat jälkikäteen todennettavissa ja tarkistettavissa, mutta ajotiedot eivät kuitenkaan ole kenenkään muun kuin ajoneuvon senhetkisen käyttäjän nähtävissä? Ilman oikeuden päätöstä kukaan ulkopuolinen ei saa päästä tutkimaan kenenkään muun henkilön liikkumista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ajoneuvon omistaja tai haltijakaan ei saa nähdä ajotietoja kuin siltä ajalta kun on ollut itse kuljettajana tai sen hetkisen kuljettajan suostumuksella. Tämä taas on mahdotonta toteuttaa.
jomaksaja
23. januari 2017 klockan 20.22.11
Mitenkäs se yhtiö sitten meidän tiehoitokunnalle tilittäisi kaikkien siellä ajaneitten ajot. Ei kait se sentään yksityistiellä ajettuja kilometrejä laskuttaisi ja tilittäisi sille valtion tieyhtiölle. Minun mielestä se olisi jopa perustuslain vastaista.
Nyt jo menee se polttoainevero ym. valtion kukkaroon yksityistiellä ajettaessa.