Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Yhteiset ja yksityiset tiet

Användarens profilbild

@Suhari
23. januari 2017 klockan 9.20.11

Teiden yhtiöittäminen ei toisi uutta rahaa. Jos tieverkosto yhtiöitetään, niin se tai sen osia on helpompi myydä yksityiselle yritykselle.
Kun tien pidosta aiheutuvien kulujen lisäksi lisätään siihen vielä liikevoitto, niin rahaa tarvitaan taas enemmän. Tarjottu työpaikka pitäisi
olla valmis ottamaan kauempaakin kuin kotikunnasta. Kun autoilun kustannukset kasvatetaan aluksi käyttömaksuin ja myöhemmin joku
yritys ryhtyy siitä vielä rahastamaan niin työn perässä liikkuminen tulee vaikeaksi, ellei mahdottomaksi. Nuo kulut on voitava vähentää verotuksessa siten kuin ne toteutuvat. Tämähän ei kuitenkaan toteudu.
Tämä yhtiöittäminen mahdollistaa myös yksityisten teiden hallinon ja rahoituksen muuttamisen siten kuin julkistenkin teiden.
Puomi tulee yksityistien alkuun ja aukeaa vain rahalla, joten käyttömaksuja voi sitten kerätä näinkin, -tasapuolisesti.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 10.05.19

Liikenneverkkoyhtiö tehostaisi väylien ylläpitoa ja kehittämistä nykytilanteeseen verrattuna, ja rahaa säästyisi. Yhtiö voi toimia valtiota nopeammin, joustavammin ja kustannustehokkaammin sekä lisäksi se pystyy huomiomaan paremmin liikenneverkon käyttäjien tarpeet.

Liikenneverkkoyhtiötä koskevassa selvityksessä on avattu mahdollisuus kunnille ja yksityisteiden omistajille alkaa periä maksua tienkäytöstä liikenneverkkoyhtiön maksujärjestelmää hyödyntäen.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

jukiapina
23. januari 2017 klockan 10.57.13

@Hanna_LVM skrivet av:

Liikenneverkkoyhtiö tehostaisi väylien ylläpitoa ja kehittämistä nykytilanteeseen verrattuna, ja rahaa säästyisi. Yhtiö voi toimia valtiota nopeammin, joustavammin ja kustannustehokkaammin sekä lisäksi se pystyy huomiomaan paremmin liikenneverkon käyttäjien tarpeet.

Liikenneverkkoyhtiötä koskevassa selvityksessä on avattu mahdollisuus kunnille ja yksityisteiden omistajille alkaa periä maksua tienkäytöstä liikenneverkkoyhtiön maksujärjestelmää hyödyntäen.

Nopeus ja joustavuus varmaan lisääntyisi. Kolikon kääntöpuolella kustannustehokkuus kääntyy helposti yhtiön voitoksi ja johtajien palkkioihin ja bonuksiin. Mitä tulee käyttäjien tarpeisiin niin siinähän käy helposti niin, että tuottavimpia väyliä suosittaisiin kun taas vähemmän suositut rapautuisivat. Luultavasti yhtiö vielä jossain vaiheessa myydän ulkomaiselle sijoitusyhtiölle joka saa varman lypsylehmän.

Gör en anmälan |