Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Ulkomaiset rekat
Topias
23. januari 2017 klockan 9.37.40
Ilmeisesti vieläkään ei veroteta ulkomaalaista rekkaliikennettä? Se vähentää laitonta kabotaasiliiknnettä ja parantaa tien turvallisuutta. Suomalaisilta ollaan kyllä kiskomassa rahaa vanhalla kotterolla ajamisesta. Alkaa muistuttaa pikkuhiljaa itänaapurinn valtaapitäpitävien touhua hallituksen järjestelyt, luovitaan omiin firmoihin valtiolliset hankkeet, kuten autojen seurantalaitteet
@Hanna_LVM
23. januari 2017 klockan 12.46.45
Ulkomaiset ajoneuvot maksaisivat liikenneverkkoyhtiön maksuja samoin periaattein kuin suomalaiset.
Kuulessää
23. januari 2017 klockan 13.05.58
Bernerin selvityksessä tuosta ulkomaalaisten maksukertymästä on arvio: kevyet ajoneuvot 12 miljoonaa ja raskaat 2 eli yhteensä 14 miljoonaa. Kummatkohan tuota tieverkkoa enemmän rasittaa?