Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Epätasa-arvoinen esitys
Veikko
23. januari 2017 klockan 9.48.09
Jäätyäni eläkkeelle myimme vaimoni auton ja minun autoni ja ostinne upouuden, pienemmällä moottorilla varustetun yhteisen auton marraskuussa 2016. Maksoimme siitä autoveroa melkein 4000 euroa. Ehdotuksen mukaan maksaisimme kuitenkin täydet vuosimaksut, eli joutuisimme kaksinkertaisen verotuksen kohteiksi. Pitämme tätä epätasa-arvoisena ja kansalaisia väärin kohteievana.
Eläkeläisinä ajamme varsin vähän, ehkä noin 3000-4000 kilometriä vuodessa, koska olemme muuttaneet alueelle, jossa julkinen liikenne toimii kohtalaisen hyvin. Kuitenkin maksaisimme sama vuosimaksun kuin 30000-40000 kilometriä vuodessa ajavat. Myös tätä pidämme epäoikeudenmukaisena. Ministeri totesi, että se maksaa, joka käyttää. Nyt kuitenkin kymmenkertaisesti teitä käyttävä pääsisi samalla maksulla kuin mekin. Ratkaisu, jossa jättäisimme julkisen liikenteen käyttämättä ja ajaisimme sen sijaan omalla autolla, tuntuu idioottimaiselta, mutta sillä lailla saisimme täyden hyödyn maksamastamme vuosimaksusta. Tämän voisi korjata kilometripohjaisella maksulla, jota ei kuitenkaan ole heti tulossa. Käytämme autoa kenties pari päivää viikossa tarpeen mukaan,
Eli yhteenvetona: ministeriö aikoo "kusettaa" meitä kahdella tavalla. Ensinnäkin laittamalla meidän maksamaan kaksinkertaisen verotuksen autostanne, ja toiseksi laittamalla meidän maksamaan saman vuosimaksun kuin paljon enemmän ajavat.
Ratkaisu: ensimmäiseen kohtaan kompensaatio vuosimaksuissa auton jo ostaneille. Toiseen kohtaan joko siirtyminen kilonetripohjaiseen maksuun heti, tai mahdollisuus ostaa päiväkohtaisia käyttöoikeuksia joustavasti niin päivinä kun autoa tarvitsemme ja käytämme.