Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Kyllä - jos maksu perustuu aidosti käyttöön - ehdotus

Användarens profilbild

Pipsa
23. januari 2017 klockan 9.49.22

Parkman / Easypark mahdollistaa auton pysäköinnin maksamisen ilman, että autoa tarkalleen paikannetaan. Riittää, että auton maksu on maksettu. Maksu on mahdollista suorittaa minuutin tarkkuudella. Jos "valtiontiet" katsottaisiin yhdeksi "pysäköintialueeksi", ratkaisu vastaa rakenteellisesti pysäköintimaksua.

Maksun suorittaa auton käyttäjä. Periaatteessa maksun voi suorittaa kuka vaan, kunhan maksu kohdistuu ajoneuvoon. Auton omistaja ei saa maksusta erittelyä. Näin käyttäjän tietosuoja on varmistettu.

Meillä on jo siis olemassa toimiva malli, joka ei vaadi paikannusta, ei paljasta maksajan liikkeitä ulkopuoliselle ja maksu kohdistuu tarkalleen saatuun palveluun. Voisiko vastaavan järjestelyn ulottaa tieliikennemaksuun?

1. Ei vaadi paikannusta
2. Ei aiheuta merkittävää tietosuojaongelmaa
3. Maksu kohdistuu saatuun palveluun, kuten oli tavoitetila
4. On koeteltu ratkaisu
5. Voidaan ottaa käyttöön lähes heti
6. Ei vaadi merkittäviä investointeja
7. Ei vaadi autoon lisälaitteita

Kysymys: Oliko tällainen tai vastaava malli / vaihtoehto valmistelussa esillä?

Ehdotus on jo hankeen tiedossa, mutta laitan tänne muillekin pohdittavaksi. Varmaan parempiakin ja yksinkertaisempiakin vaihtoehtoja keksitään, jos porukalla pohditaan.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

Vähän ajava eläkeläinen
23. januari 2017 klockan 17.42.09

Jos käyttöperusteiset maksut tulisivat voimaan, niin ehdottomasti olisi oltava myös vaihtoehto esim. eläkeläisille, jotka saattavat ajaa vain hyvin vähän kuukaudessa ja käyttävät vähän näitä maksullisia teitä. Kuukausimaksu kohtelee epätasapuolisesti vähän ja paljon ajavia.

Tuollainen pysäköintisovellus saattaa olla monelle liian vaikea käyttää. Voisiko maksun saada toimimaan jotenkin siten, että tavallisella matkapuhelimella tai pankkitunnuksilla maksamaminen esim. tunnin matkaa varten olisi mahdollista?

Gör en anmälan |