Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Täysin epärealistinen selvitys

Användarens profilbild

ylä-savolainen
23. januari 2017 klockan 9.51.11

Muutama kommentti:
1. Uusien autojen suunniteltua autoveron poistoa ei tule kompensoida käytettyjen autojen käyttömaksuja korottamalla (koska käytetyissä autoissa autovero on jo kertaalleen maksettu). Autoveroilla ei ole mitään tekemistä tienkäyttömaksujen kanssa.
2. Aikaperusteinen valtionteiden käyttömaksu on täysin turha toimenpide, käytännössä vaan jaetaan nykyinen ajoneuvovero uudelleen kahteen osaan ja toistetaan maksun keräämisen byrokratia & hallinnolliset kustannukset.
3. Aikaperusteinen valtionteiden käyttömaksu on epäoikeudenmukainen koska se ei huomioi ajoneuvolla liikkumista yksityisteillä tai kaupunkien/kuntien kaduilla.
4. Aikaperusteinen ajoneuvokohtainen valtionteiden käyttömaksu on epäoikeudenmukainen koska sitä maksetaan kaikista ajoneuvoista vaikka kuitenkin useamman ajoneuvon omistaja/haltija/käyttäjä on tien päällä vain yhdellä ajoneuvolla kerrallaan.
5. Myös kevyt liikenne on otettava mukaan valtionteiden käyttömaksujen piiriin (koska kaikki käyttäjät maksavat).
6. Vielä ei ole esitetty mitään suunnitelmia siitä miten tieninfran kehityshankkeista sekä teiden ylläpitokustannuksista päätettäisiin uudessa liikenneverkkoyhtiössä. Miten kompensoidaan vähäliikenteisen alemman tieverkon ylläpitokustannukset?

Gör en anmälan |