Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Pitkän aikavälin pohdintaa

Användarens profilbild

Martti
23. januari 2017 klockan 9.55.33

Yksityisyyden suojaa ei kyetä toteuttamaan. Jokaisen järjestelmän saa korkattua.

Valtionyhtiö kuulostaa hyvältä NYT. Käytäntö on kiistatta osoittanut, että valtionyhtiöitä kuitenkin myydään myöhemmin. On meidän sukupolviemme velvollisuus varmistaa, että lastemme kansallisomaisuus pysyy tallessa.

Kysymykseen: Eiköhän ne laskut peritä. Voisi sanoa, että maksaminen tai maksamatta jättäminen ei ole minun päätettävissäni. Haluanko vaihtaa järjestelmää - en. Nykyisessä systeemissä on ongelmansa, mutta nyt esitetty järjestelmä ei tarjoa sen parempia ratkaisuja ja tuo mukanaan uusia haasteita.

Nämä ovat pitkän aikakauden ratkaisuja vaativia asioita. Onko selvityksessä otettu kantaa siihen, miten tieverkon ylläpidon kustannusrakenteelle käy, jos energiaan tulee innovatiivinen ratkaisu ja esim. kevyt henkilöliikenne siirtyy ilmatilaan? Nelikoptereista näkee, että tekniikka meillä on jo olemassa - ongelma on energiapuolella.

Gör en anmälan |