Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Keskimääräinen maksu 539 € onkin 668€.
Iäkäs ja vanhalla autolla
23. januari 2017 klockan 10.01.19
Ihmettelen, miten ministerit heittelevät 100 miljoonia sinne tänne tuosta vaan. Eikö niitä voisi välillä "heittää" teiden ylläpitoon. Miksei voi korvamerkitä valtion budjettiin rahaa tiestön hoitoon, kuten tehdään Ylen rahoittamisessa. Miten voidaan lisätä teiden rahoitusta siten, ettei kenenkään kulut kasva, varsinkin, kun esitettyn yhtiän pitäisi myös tuotta "vain maltillista" voittoa. Ja vielä, esitettyyn keskimääräiseen maksuun 539 € lisätään alv 24%, eli keskimääräinen kulu olisikin 668€.