Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Mahdollinen kompensaatio
Ooppeli-nainen
23. januari 2017 klockan 10.01.27
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun uutisen tieverkosta luin. Hankin juuri 6.1 elämäni ensimmäisen aivan uuden auton. Olen pieni palkkainen ihminen ja tämä oli minulle tämän astisen elämäni suurin investointi. Kuten sanottua, autohan on se huonoin mahdollinen investointi, mutta ostimpa nyt kuitenkin kun edellinen oli leviämässä käsiin. Uudesta autosta mkasoin veroa noin 6000e joka on nyt sitten sulamassa pois auton arvosta mikäli tämä ehdotus tälläisenään menee läpi. En kannata missään nimessä enkä muodossa. En ole ainoa joka on tänä vuonna jo ehtinyt uuden auton hankkia joten miettikää nyt ihan tosissaan miten tämä järjestelmä kohtelee tänä vuonna uuden auton hankkineita, nimenomaan niitä jotka ovat kaupat jo tehneet.