Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Kukas meidän etua miettii?
Entä me väliinputoajat?
23. januari 2017 klockan 10.05.10
Itse ostin auton (vuosimalli 2007) 2013 jolloin maksoin autosta 13500e plus vanha auto (4000e vaihdossa) välissä. Eli minulla on vähän ajettu, vähä päästöinen käytetty auto. Maksan tätä autoa rahoitusyhtiölle, jos kuitenkin autosta katoaa laskennallisen ajoneuvoveron verran arvosta, kukapa tämän meille kansalaisille korvaa? Maksanhan minä nyt kuitenkin sille rahoitusyhtiölle joka kuukausi seuraavaan 2vuotta vielä sitä teidän laskennallista ajoneuvoveroa, joka ostohintaan on sisältynyt, mutta valtion puolesta arvosta poistetaan?
Ja miten tämä yhtiöittäminen parantaisi sekä pienentäisi kansalaisen kuluja?
Tämä kuulostaa aivan tv-shopin mainokselta, saat enemmän mutta maksat vähemmän. Tämä kaavailtu yhtiö ei ensinnäkään lainaa saa yhtä edullisesti kuin valtio saa. Toisekseen mitäs se lainaa vastaan kiinnittäisi? Kolmanneksi mitenkäs kävi iso-Britannian rautatieverkon yhtiöittämisen kanssa? Siellä sentään vielä valtio otti hoitoonsa takaisin. Mitenkäs sitten kun tiestö on pantattu ulkomaiselle pankille ja kuppi menee nurin? Tulee vain erään sähkön kanssa tekemisissä olleen toiminnan nimi mieleen...