Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Päästöjen laskeminen jne.
Jukkis79
23. januari 2017 klockan 10.07.36
Esitetyllä mallilla ei ole mitään tekemistä autokannan päästöjen alenemiseen. Koska kalliiden isopäästöisten auton hinnat laskisivat eniten ja ne joilla jo ennestäänkin on varaa hankkia sellasia saisivat vain ilmaista tukea hankintaan. Varsinkin käytettyjen isopäästöisten mallien tuonti keskieuroopasta lisääntyisi. Autoveron poistuminen laskisi pienipäästöisen tavisauton hintaa vain vähän välirahan pysyessä samana eli niitä nytkin hankkivien tilanne ja samalla niiden myynti pysyisi suunnilleen ennallaan. Häviäjiä olisivat ne, jotka ajavat vanhoilla todella halvoilla autoilla. Heillä ei enää mitään mahdollisuutta uusia autoaan koska väliraha pysyisi ennallaan tai kasvaisi ja lisäksi vanhan auton käyttökulut todennäköisesti kasvaisivat. Lisäksi muutos aiheuttaa autoliikkeiden konkurssi aallon + ison määrän työttömiä. Kaiken kaikkiaan valtio tulee häviämään ja paljon. Voittajia tässä olisivat siis ne hyväosaiset, joilla on mahdollisuus hankkia kallis paljon veroa menettävä auto ja häviäjiä ne kaikkein köyhimmät, joilla ei ole varaa hankkia edelleenkään uudempaa autoa ja, joiden autoilu kallistuisi.
Jos tällainen veron poisto/ tiemaksu täytyy välttämättä tulla tulisi sen koskea vain uusia autoja, eli vanhojen arvo ja kåyttökulut pysyisivät ennallaan. Ainoa hyvä ko. Tiemaksussa olisi ulkomaisten kuljetusliikkeiden saaminen maksajiksi, mutta sen toteuttamiseksi ei tarvitse mullistaa koko Suomen autoverojärjestelmää.
Lisäksi vielä jyrkkä ei tieverkon yksityistämiselle ja autojen seurannalle.
Jukkis79
23. januari 2017 klockan 10.17.27
Ja vielä. Vaikka itse ajan isokoneista ja päästöistä auto, tulisi ainakin niiden kohdalle jättää autoveroa myös hankintaan, jos halutaan ohjata hankintaa vähäpäästöisiim malleihin. Pelkkä korkeampi tiemaksu ei estä varakkaita hankkimasta entistä selvästi edullisempaa isopäästöistä autoa.