Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Vanhemmilla autoilla mahdollisuus edulliseen autoiluun on historiaa

Användarens profilbild - Taavi_H

@Taavi_H
23. januari 2017 klockan 10.17.16

Syrjäseuduilla (tarkoitan nyt käytännössä kaikkia taajamien ulkopuolisia alueita) auto on monelle täysin välttämätön arjen pyörittämiseen. Lapsiperheissä on pakko pitää yleensä kahta autoa että ylipäätään kulkeminen yhtään mihinkään on mahdollista. Samoin moni kotonaan asuva ikääntynyt joka vielä on ajokuntoinen, pitää halpaa autoa jolla ajetaan vähän, välttämättömät menot lähinnä.

Näille ryhmille ja monille muillekin on ollut mahdollista suhteellisen pienin kustannuksin autoilla ylläpitäen vanhempaa, tonnin-parin arvoista autoa. Pienillä vuosittaisilla kilometreillä yleensä korjaus- ja huoltokustannukset ovat pieniä. LIVE-laskurin perusteella lähes kaikissa tapauksissa kustannukset tulevat merkittävästi nousemaan tämän kaltaisissa tilanteissa.

Käytännössä syrjäseutujen jo muutenkin tiukilla olevat henkilöt pakotetaan maksamaan huomattavia summia joko tieyhtiölle tai autokaupalle (uusi hybridiauto tms.), mikäli aikovat edelleen jatkaa asumistaan omassa kodissaan. Edes kauppa-autoja ei enää juuri kulje, kyläkaupat ovat enää harvinaista herkkua, puhumattakaan muista palveluista.

Ehdotus tässä muodossaan vaatisi erittäin huomattavia panostuksia syrjäseutujen palveluliikenteeseen. Halvemmaksi tulee antaa väen jatkaa autoiluaan pienin kustannuksin. Vanhoilla autoilla ajetut pienet vuosittaiset kilometrit eivät ole merkittävä ympäristöongelma, verrattuna uuden auton valmistamisen ympäristökuormitukseen.

Gör en anmälan |