Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Invaliideille tulevat haitat ym
Liikennemaisteri
23. januari 2017 klockan 10.18.59
Ensinnäkin aivan järjetön idea koko yhtiöittäminen.
Miten on otettu huomioon invaliditeetin 60℅-100?
Nykyhetken mukaan he saavat käyttöveron pois vammaisen pysäköintilupaa vastaan ja samalla autoverosta alennusta.
Järjetentö laittaa vammainen maksamaan kalliita veroja, koska hän joutuu liikkumiseen käyttämään autoaan.
Miten voi tulla halvemmaksi/tiet parempaan kuntoon yhtiöittämällä ? Onko liikenneministeri Berner itse osakkaana yhtiössä?
Jos eläkkeesi on 1000€/kk ja sinun tarvitsee maksaa noin 1400 vuodessa
Jukkis79
23. januari 2017 klockan 11.16.22
Itseänikin kiinostaisi invalidien huomioiminen. T. Maahanmuuttja lääkärin hoitovirheen invalidisoima.