Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Käytön mukaan ei ajoneuvon
Harrastaja
23. januari 2017 klockan 10.28.54
Väylä/liikennemaksut käyttäjäkohtaisiksi, itsellä 4 vanhaa autoa enkä pysty ajamaan kuin yhtä kerrallaan. Jos maksut halutaan
menevän käytön ja päästöjen mukaan ei ne voi olla ajoneuvokohtaisia vaan käyttäjä ostaa ajoaikaa/km itselleen ei autolle.
Kun telealaan koko ajan verrataan tässä uudistuksessa, niin voihan sim-kortinkin vaihtaa puhelimesta toiseen. Ei käyttäjän joka laitteeseen tarvitse omaa korttia maksaa jos ei halua.. Ei ne seisovat autot teitä kuluta eivätkä saastuta vaan ne jotka ovat ajossa.
Tämä olisi käytön mukaan maksamista oikeudenmukaisesti-