Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Ei mitään lisämaksuja
läpikypsä autoilija
23. januari 2017 klockan 10.34.10
Löysin työpaikan vähän kauempaa kuin alun perin halusin. Ostin dieselauton ja ajan sillä tänä vuonna arviolta 40tkm.
Laskelmat näyttävät että jos kilometripohjainen maksu menee läpi minulla menee yhden kuukauden käteen jäävä palkka
pelkästään siihen. Jos olisin tiennyt, olisin jättänyt auton ostamatta ja töihin menemättä sillä maksujen ja polttoainekulujen jälkeen en hyödy työssäkäynnistä kuin pari sataa euroa kuussa. Sen tienaisin luppoaikana vaikka kirpputorikaupalla tai satunnaisilla hanttihommilla. Ikinä en enää äänestä keskustaa. En ikinä. Enkä anna muidenkaan unohtaa kenen idea tämä on.
Sama juttu
23. januari 2017 klockan 11.03.50
Melkein sama tilanne siinä vaiheessa työn teosta tulisi kannattamatonta kun vuorotyön takia oma auto on pakollinen. Joutuisi irtisanoutumaan vakituisesta työstä ja yhteiskunta saisi yhden elätettävän lisää kiitos bernerin.
Ei matkaan eikä aikaan perustuvaa maksua
23. januari 2017 klockan 11.24.00
Eikö hallituksen tavoite ole vähentää työttömyyttä ja kannustaa hakemaan kauempaakin töitä? Tämä aihetuu päinvastaista, ne jotka käyvät nyt kauempana töissä joutuu lopettamaan sen autoilun kallistuttua. Eikä autokanta muutu yhtään kun ei ole rahaa ostaa uudempia autoja.