Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Maksan jo käytön mukaan
MasaTku
23. januari 2017 klockan 10.37.23
Uutta yhtiötä ei tarvita lisävälikädeksi ainakaan tähän käytön mukaan rahastukseen koska nykyisinkin olen maksanut käytön mukaan polttoaineveron sekä vuotuisen autoveron muodossa. Ylimääräiseen uuteen maksuun en ole valmis!
Vanha suurikulutuksinen auto jolla on reilut CO2 päästöt saa vuotuisen maksun suurempana kuin pienkulutuksiset ajoneuvot.
Lisäksi vanha ajoneuvo kuluttaa myös enemmän kun uusi hybriidiajoneuvo jolla voidaan hyvin ohjata käyttöä enemmän ympäristöystävällisempään suuntaan.
Yksinkertaistettuna: EI tarvita uutta yhtiötä väliin rahstamaan kun jo nykyinen järjestelä hoitaa sen!