Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Valtiolle kyllä, operaattoreille ei
@Valohannu
23. januari 2017 klockan 10.49.15
Olisin valmis maksamaan hieman enemmän autoilusta, mikäli raha ohjattaisiin suoraan tiestön ylläpitoon. Nykyisellään homma ei toimi, eikä liikenneverkkoyhtiön mukaan tuominen helpottaisi tätä. Ihan vastaavalla tavalla valtio voisi tiukemmin määritellä budjeteissaan tulot autoveroista yms suoraan tienhoidollisiin kustannuksiin.
Suurin ongelma tässä esityksessä on se, että ainut ryhmä, joka tästä uudistuksesta hyötyy, on kaupunkien sunnuntaiajelijat, jotka ajavat +100 000 € autoilla. Tämä ryhmä toki maksaa eniten veroja tällä hetkellä, mutta täysin väärin on heidän verotaakkaa keventää samalla, kun kaikkien muiden verotusta kiristetään.
Itse ajan noin 30tkm vuodessa. Tämän esityksen mukaan jopa sähköautolla ajaminen on kalliimpaa vuoden päästä, kuin mitä se on tällä hetkellä. Ajan 2.0TDI - skodalla, jossa päästöt maltilliset (n. 150g/km). Tällä hetkellä maksan ajoneuvoveroa 225 euroa, sekä laskennallisesti polttoaineveroa 1000 euroa. Yhteensä siis 1225 euroa. Uudistuksen jälkeen ajoneuvovero putoaisi 40 euroon ja polttoainevero 950 euroon, kun taas uutena maksuna asiakasmaksu 363 euroa ja tähän ALV 87 euroa. Tämä uudistus siis verottaisi kohtuu tuoretta ja maltilliset päästöt omaavaa dieselautoa 200 euron, lähes 20 % hinnankorotuksella.
Suomen autokanta on vanha. Tähän on varmasti syynsä ja moni varmasti vaihtaisi autoaan uudempaan, mikäli se olisi taloudellisesti mahdollista. Hieman vanhemman, n. 250g/km päästöjä päästävän auton vuosittainen 30tkm ajo tuottaa laskua jo 700 euroa, eli jopa 30 % suuremmat verotulot valtiolle / yhtiölle, kuin nykymalli. Vaihtamalla tällaisen auton uuteen pienikulutuksiseen, säästöjä voi kertyä noin 1200 euroa vuodessa. Toisin sanoen, vaihtamalla vanha isopäästöinen auto uuteen pienipäästöiseen n. 20 000€ autoon, auto on maksanut itsensä takaisin 16 vuodessa. Toki tulevaisuudessa myös auton hankintahinta on pienempi, joten takaisinmaksu voi tapahtua jopa 14 vuodessa.
Ei tällä ratkaisulla vielä Suomen autokantaa uudisteta, mutta verotulot valtiolle (ja tulevaisuudessa yksityisille operaattoreille) kasvavat jo lähtövaiheessa helposti 15 % ja vuosittaisilla korotuksilla uskon 5 vuoden säteellä tuottojen olevan jo lähes 50 % nykytilanteeseen nähden.
Ei jatkoon.