Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Lyhyesti sanottuna en
Korkeakoulutettu
23. januari 2017 klockan 10.51.30
En ole valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan ehdotuksen mukaisella tavalla. Ja epäilen ehdotusta ajavien tajuavan kuinka moni jakaa mielipiteen kanssani.
Ennen kuin ensimmäistäkään käyttömaksua ehditään periä, on liikennekäytöstä poistettu huomattava määrä ajatukseen tyytymättömien kansalaisten ajoneuvoja. Lyhyttä työmatkaa kulkevat vaihtavat henkilöautosta mopoautoon tai hytilliseen mönkijään, jotka ovat käyttömaksujen ulkopuolella. Jäljelle jäävien, pakon sanelemina autolla ajavien käyttömaksut eivät riitä alkuunkaan LiVe Oy:n johtajien vuosipalkkioihin, joten käyttömaksuja nostetaan ja näin noidankehä on valmis. Kehäteiltä joudutaan poistaa hiljattain rakennetut käyttämättä jääneet lisäkaistat liikennemäärien romahtaessa. Lopulta jäljellä olevat autoilijat ovat vain keskimääräistä enemmän tienaavia, jotka maksamiseen kyllästyttyään muuttavat Suomesta muualle veroeuroineen. Julkinen liikenne ainoana tienkuluttajana johtaa tähtitieteellisiin matkalippujen hinnannousuihin, ihmiset eivät pääse käymään töissä ja tämä pohjoisen jäinen, kansanedustajien sisältä ontoksi kaluama kupla lyhistää hiljaa periferiassaan.
Ehdotus on alkujaan epäonnistunut, Suomi ei voi olla maa jossa vapaata liikkuvuutta ruvetaan rankemmin rajoittamaan.