Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Hyvä että viimein puhutaan. Toivottavasti tapahtuu
40 tkm/v työmatkoja että teollisuus pyörii
23. januari 2017 klockan 10.53.50
Oli hauska kuulla esim tänään käydessä harrastuksessa, kuinka keski-ikäisestä eläkeläiseen kaikki puhuivat tästä asiasta. Tuntui että nyt vasta avautui valtaväestölle, minkä osuuden autoilijat maksavat "kaikesta muusta" ja nyt päivitellään kun tiet silti rapautuvat.
Monet tuntuvat "itkevän kun auton arvo putoaa" jos autovero poistuu. Mitä sitten. Väliraha seuraavan kerran vaihdettaessa pienenee siihen uudempaan. Todellisia "häviäjiä" on vain ne jotka ovat ostaneet sen "viimeisen auton" juuri äskettäin ja aikovat joskus myydä sen. Koskaan ei puhuta tuosta missään, että väliraha pienenee joak tapauksessa.
Berneriä haukutaaan, mutta hän toi kuitenkin esille mitä kaikki aikaisemmat hallitukset ovat saaneet aikaan. Tai eivät ole saaneet.
Kansan mielestä oikeudenmukaisesti asian voisi ehkä hoitaa seuraavasti:
- autovero (hankintavero) pois viimein, kuten lähes muissa maissa. Heti. Juuri nyt tuleva talouskasvu mahdollistaisi tämän itsestään.
- käyttömaksu TÄSTÄ ajankohdasta alkaen rekisteröitäville "autoverottomille autoille". Käyttömaksun suuruus autojen keski-iän mukaan jaksotettu veron määrä. Esim hankintavero nyt 8000 € . Autojen keski-ikä 13 v. Autoverovuosimaksu 615 € / vuosi.
- se osa joka tämän jälkeen jää puuttumaan tuosta nykyisestä auton hankintaveron 800 miljoonasta/v, ellei lisääntynyt alv yms tuotto kata tuota.
Esim. kaikille auton omistaville erillinen tienparannusmaksu 100 € / v (käyttöaan perusteella) nimellä "vero vihervasuridemarien tekemättömistä autoveropäätöksistä"
PS verovapaat kilometrikorvaukset ajan tasalle, että viimein liikkuville olisi mahdollsita hankkia auto jolla uskaltaa noilla teillä ajaa. Nyky 41 c / km ei riitä kuin vanhaan räppänään. Huom "kateellisille". Ne eivät ole sitten verovapaita. Auton hankinta, pa vero yms nostanee km korvausten veron 50 % tienoille...