Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.
Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.
I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.
Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
En ole valmis maksamaan
taakamanulkopuolella
23. januari 2017 klockan 11.10.48
En kyllä oma kohtaisesti ole valmis maksamaan enää yhtään enempää autoilusta joka on jo muutenki kallista.
Kysymys kuuluukin että mihin nämä nykyiset rahat hassataan mitä kerätään??????
taajamanulkopuolella
23. januari 2017 klockan 11.15.50
Ja vielä asiaan sen verran vaikka autovero poistuisi ei itsellä olisi vara laittaa uutta ja auto on pakko olla kun muulla ei pääse kulkemaan mutta kun ei nämä kehän sisäpuolella olevat kortittomat ministerit sitä ymmärrä
samavikarahikaisella
23. januari 2017 klockan 11.32.52
Juuri näin, on todella todella monta samassa veneessä olevaa... Nykyinen budjetti vain kuntoon ja autoilusta saadut tulot ihmisten liikkumiseen. Terveydenhuolto kela maksut ym. pois autoilijoiden kukkarosta. Näin autoilu halpenisi varmasti nykyisestä.