Är du beredd på att betala för trafiken om faktureringen sker på basis av användningen?

Pratbubbla 320
Diskussion | Kommunikationsministeriet
Diskussionen har avslutats

Enligt planerna ska transportnätsbolaget samla in en avgift för väganvändningen. Avgiften används till att finansiera underhåll och utveckling av det transportnät som bolaget förvaltar.

Av konsumenterna avses bolaget ta ut en riksomfattande, tidsbaserad fast avgift, till exempel på månads- eller årsbasis. Detta inte kräver positionering av fordonet.

I fortsättningen är det meningen att tjänsteoperatörerna ska tillhandahålla trafikanterna ett urval valfria tjänster. Vid sidan av de fasta avgifterna ska operatörerna även kunna erbjuda paket med kilometerbaserad prissättning, förutsatt att det uppkommer tillräckligt med konkurrens på marknaden. De kilometerbaserade tjänsterna som kräver positionering av fordonen föreslås vara valfria för konsumenterna. Positioneringen behövs för att operatörerna ska veta om fordonet färdas på en väg som förvaltas av transportnätsbolaget eller på en kommunal väg eller enskild väg. Kundavgifterna tas ut utan att integritetsskyddet äventyras.

Avgiftens storlek fastställs enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.

Basuppgifter

Avslutat: 23.1.2017
Gör en anmälan

Se övriga kommentarer

Autovero, ennen uutta lakia vs lain jälkeen

Användarens profilbild

JTM
23. januari 2017 klockan 11.16.23

Minulla olisi helppo ja reilu ratkaisu siihen miten ei sorsita vanhan veron aikaan autoja ostaneita ihmisiä, joita on tällä hetkellä 100% auton omistajista. Näin myöskään autokauppa tuskin niiaisi suuremmin.

Ratkaisu on se, että kun uusi laki tulee voimaan, vaikkapa 1.1.2018, siitä eteenpäin autonsa verotta hankkivat maksavat uutta korkeampaa vuotuista käyttömaksua, oli se sitten käytön mukaan tai ajan mukaan. Kaikki aikaisemmin kuin 1.1.2018 käyttöönotetut autot maksavat sen verran halvempaa vuotuista käyttömaksua että uuden ja vanhan auton omistaminen tulee kutakuinkin yhtä kalliiksi - toinen vaan on maksanut osan hintaa autoa hankkiessa, toinen maksaa vuosittain. Mitään siirtymäaikaa ei tehdä, vaan nämä vanhat autot saavat pitää halvemman vuotuisen käyttömaksun maailman tappiin asti.

Näin ketään ei sorsita, voi ostaa uuden taikka vanhan auton ja peli on kaikille reilua. Vanhojen autojen arvo ei romahda eikä tarvi jahkata uuden auton ostoa.

Gör en anmälan |
Användarens profilbild

944-951
23. januari 2017 klockan 16.33.52

Erittäin kannatettava ehdotus.
Tuolla tavalla ei tarvitsisi auton äskettäin osataneidenkaan "itkeä" kun arvo putoaa. Se voi olla jopa myyntivaltti kun voi sanoa "tässä vielä pieni käyttömaksu". Sitten ne jotka ovat odottaneet että suomi tasa-arvoistuisi muiden maiden kanssa autoverossa, voivat kyllä maksaa isompaa käyttömaksua ja ymmärtävät sen. Itse olen tätä odottant jo siitä saakka kun reilu 20 v sitten äänestin EU:n puolesta tällä perusteella. Ei tainnut demariministerit pitää lupauksiaan silloin (kaan).

Jossa näin näin kyllä laskelman miksi homma ei voi mennä noin, kun tulot eivät valtiolla riitä, mutta nyt alkava talouskasvu voi auttaa tuohon paljon.

Kerätkööt sitten sen 100 € / v kaikilta työssäkäyviltä ja 4 c / litra " edellisten hallitusten tekemättäjättämisten aikaansaamaa tienkorjausrahaa" niin Punavuorelainenkin ymmärtää että välillä näin päin. Siinähän se vaje on katettu. Merkittäköön tämä bensapumpuille ja verotodistukseen vielä erillisenä että varmasti muistuu mieleen.

Gör en anmälan |