Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
höh
miki
23. januari 2017 klockan 11.18.19
Polttoaineen hinnassahan on jo päästömaksu, miksi auton päästöistä pitää maksaa vielä, suuripäästöinen auto kuluttaa polttoainetta enemmän ja joudut tankkaamaan useammin jos ajat mutta jos auto seisoo parkkipaikalla niin ei siitä mitään päästöjä synny
Niko Korhonen
23. januari 2017 klockan 11.49.31
Juuri näin kaikki vero polttoaineen hintaan. Lisäksi vuotuisesta ajoneuvoverosta siirrettävä päästöjen osuus polttoaineveroon, jottei auton seisottamisesta parkkipaikkalla tarvitse maksaa päästöperusteisesti. Viimeksi kun katsoin, ei sielä putken päästä tule savua eikä nesteitä yms. valu maahan, joten päästöt nolla. Nykykäytäntö suuri vääryys ns. kakkos tai harrasteautolle jolla ei paljoa ajeta.
Polttoaineveron kautta eniten maksaa eniten ajava ja eniten polttoainetta kuluttava ajoneuvo, jolloin kustannus kohdentuu juuri oikealle henkilölle. Tällöin ei tarvita välikäsiä eri operaattorien muodossa, jotka pyrkii maksimoimaan voitot.
Berner sanoi ettei koko verotus voi perustua polttoaineveroon, koska tulevaisuudessa ajetaan sähköllä, jolloin verotuloja ei enää tule riittävästä. Näin varmaakin käy, mutta valtio voi kompensoida sen esim. sähköveron tms. muodossa.
Jos tulevaisuudessa ajetaan verkosta tulevalla sähköllä, vaatii se myös suuria investointeja jakeluverkkoon, koska siinä ei riitä kapasiteetti 2-3 miljoonalle uudelle kuluttajalle. Myös tuotantoa pitää lisätä ja sähköstä vai pieni osa tuotetaan saasteettomasti aurinkoon ja tuuleen perustulvalla tekniikalla. Kaikki muut tuotantotavat tuottavat päästöjä eli tulevaisuudessa tullaan varmasti verottamaan sitä kautta enemmän.
juutas
23. januari 2017 klockan 12.15.41
"Berner sanoi ettei koko verotus voi perustua polttoaineveroon, koska tulevaisuudessa ajetaan sähköllä, jolloin verotuloja ei enää tule riittävästä. Näin varmaakin käy, mutta valtio voi kompensoida sen esim. sähköveron tms. muodossa. "
- Aivan. Sähköautoja on Suomen autokannasta jotain 0,2 - 0, 3 % eli noin 700 kpl, eikä sähköautojen odoteta yleistyvän räjähdysmäisesti ensi vuodeksi, jolloin LiVe-uudistusta tavoiteltiin toteutuvaksi. Tulevaisuuden järjestelmä voidaan tehdä tulevaisuudessa, sitten kun sähköautoja alkaa olla enemmistö teillä, tai edes kymmenenkin prosenttia. Siihen menee kauan. Ensi vuodeksi emme tarvitse uutta autoverotusjärjestelmää sähköautojen takia,
Polttoainevero on kulutus- ja päästöperusteinen. Se on jo olemassa eikä vaadi uusia järjestelmiä eikä aiheuta kustannuksia. Sen kautta maksaa eniten se joka eniten ajaa ja tuottaa päästöjä. Se että olemassa olevat muutama sata sähköäautoa siltä välttyvät, heille suotakoon. Ja sitä paitsi, maksavathan ne jo nytkin käyttövoimaveroa.