Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Reilu peli
Miihkali
23. januari 2017 klockan 11.51.27
Miksi lentokoneella saa saastuttaa paljon halvemmalla kuin autolla? Samat maksut kilometrien mukaan kuin autoille, niin luonto kiittää.
Kuten tässä on jo useita kertoja sanottu, polttoaineverohan on jo käytössä ja on toimiva. Autojen kulutus putoaa ja vanhoilla autoilla ajavat maksavat enemmän liikkumisesta.
Ainiin mutta kun maailman puhtain maa on lupautunut olemaan mallioppilas ja tämän seurauksena rikkaiden sähköautot pitää maksattaa köyhillä.
Jos on 2000€ rahaa sijottaa autoon eikä halua asua ruuhkasuomessa, pitää varmaan hommata hevonen.