Utvecklingen av transportnätet baserar sig även på energi- och klimatstrategin och de mål om utsläppsminskning som har ställts på trafiken. I transportsektorn räcker det inte med enskilda åtgärder för att nå målen, utan alla tänkbara medel måste tillgripas. Dessutom behöver vi lägga om hela systemet. Det planerade transportnätsbolaget och de tilltänkta kundavgifterna för användningen av transportnätet är exempel på detta.
Avsikten är att kundavgifterna ska graderas enligt fordonets utsläppsnivå: för fordon med höga koldioxidutsläpp blir avgiften större än för utsläppssnåla fordon.
Basuppgifter
Avslutat: 23.1.2017
Päästöjen ei tule vaikuttaa
Harri o.
23. januari 2017 klockan 12.56.34
Suomessa on vanhat autot. Kaikilla ei ole rahaa uuden vähäpäästöisen hankintaa. Vanhat menköön polttoaineveroilla. Uudentekniikan autoille eli sähköautoille ja hybrideille kunnon vero että maksetaan kulutetun energian mukaan.
pikku Werneri
23. januari 2017 klockan 17.25.08
Päästöt ei teitä kuluta, miksi siten päästöistä pitäisi maksaa ekstraa.
Sähköauto kuluttaa teiden pintoja siinä kuin muutkin autot.
Kokonaisuutena CO-päästöt on tyhjästä keksitty mittausmenetelmänä.
Miten esimerkiksi auto joka kuluttaa 6 litraa/100km,
eli 6 kiloa/100 km,
muka tuotaa 13,2 kiloa COkakkosta 100 kilometrillä.